The best espresso this side of Milan, or is it? Focus group experiment - Questionnaire and results

Between August-September 2017 I decided to put Caffe Nero's slogan:
 'The best espresso this side of Milan' to the test.
To complete this experiment I chose to use the research technique of a focus group, my focus group included 7 participants. The names and ages (at the time of the experiment) of the focus group members are as follows: Abigail Mitchell (aged 20), Daniel Callaghan (aged 20), Emily Blackett (aged 20), Georgina Beavis (aged 20), Robert Hill (aged 20), Ronan Byrne (aged 21) and Zuzanna Zajaczkowska (aged 20). 
I created a questionnaire, inspired by expert coffee tasting guides, for the focus group to answer in an independent cafe in Milan as well as a Caffe Nero store in Durham.
The reference I used for the questionnaire can be found on this URL link: https://espressocoffeeguide.com/how-to-judge-coffee-quality/
The aim of this experiment was to test an element of Caffe Nero's brand image, their claim to have the best espresso this side of Italy - the home of the espresso. 
If my focus group believe that this slogan is accurate, then my experiment will help to confirm that Caffe Nero's brand image translates successfully into brand identity.
To make the test fair participants drank from the same beverage, which was a cappuccino at both locations. 

The Questionnaire
Section 1 - The coffee
a.) Aroma
b.) Body
c.) Bitterness
d.) Acidity
e.) Sweetness
f.) Aftertaste
g.) Flavour

(Questions d and e only apply to the Milan cafe)
Section 2 - The Cafe
a.) How would you describe the staff?
b.) How would you describe the interior design (furniture etc.)?
c.) Is this a place you would like to visit again?
d.) Does this Cafe remind you of any Cafes in Britain?
e.) If so, which Cafe does it remind you of? Why?

Section 3 - Review of the experience
a.) In your opinion, which cappuccino did you prefer? Why?
b) What do you associate with Caffe Nero's slogan (e.g quality)?
c) Do you think that Caffe Nero's slogan is accurate to the brand?
d) Do you favour Caffe Nero over other chain Cafes in Durham? Why/Why not?





 
Milan Results
Vittoria 14 Caffe
Corso di Porta Vittoria
14, 20122 Milano
MI, Italy
(price of a regular cappuccino = £1.17)












Section 1
Abigail    a.) Strong    b.) Full        c.) Mild     d.) Smooth e.) Weak        f.) Strong    g.) Floral
Daniel     a.) Mild       b.) Light      c.) Strong  d.) Bright   e.) Weak        f.) Strong    g.) Spice
Emily      a.) Mild       b.) Full        c.) Mild     d.) Smooth e.) Weak        f.) Medium g.) Spice 
Georgina a.) Strong    b.) Full        c.) Strong  d.) Bright    e.) Moderate f.) Mild       g.) Caramel 
Robert     a.) Strong    b.) Medium c.) Strong  d.) Bright    e.) Weak       f.) Strong    g.) Floral 
Ronan     a.) Mild       b.) Light      c.) Mild     d.) Smooth  e.) Weak       f.) Medium  g.) Chocolate
Zuzanna  a.) Strong    b.) Medium c.) Strong  d.) Bright    e.) Weak       f.) Medium  g.) Spice



Section 2
Abigail    a.) Local    b.) Clean, black & white, simple      c.) Yes    d.) No   

Daniel     a.) Good     b.) Feels more homely than a chain store c.) Yes  d.) Yes e.) Local Independent outside of city centre

Emily      a.) Friendly    b.) Classic modern    c.) Maybe     d.) No      

Georgina a.) Knowledgeable    b.) Simple, no frills     c.) Yes     d.) No

Robert     a.) Friendly, local    b.) Classic modern, let's coffee do the talking  c.) Yes  d.) Yes  e.) Seaside cafe   
                                             
Ronan     a.) Knowledgeable   b.) Minimal, plain c.) Yes   d.) Yes  e.) Chain (nice but no USP)
    
Zuzanna  a.) Nice, welcoming    b.) Simple c.) Yes  d.) Yes   e.) Local Independents       






Durham Results
Caffe Nero
34 Silver Street
Durham
DH1 3RD
(price of a regular cappuccino = £2.30)

















Section 1
Abigail    a.) Strong b.) Medium   c.) Strong  d.) Smooth e.) Strong     f.) Mild         g.) Caramel
Daniel     a.) Mild    b.) Light        c.) Mild     d.) Flat       e.) Moderate f.) Medium   g.) Spice
Emily      a.) Mild    b.) Light        c.) Weak    d.) Smooth e.) Moderate f.) Mild        g.) Spice 
Georgina a.) Mild    b.) Light        c.) Mild     d.) Flat        e.) Weak       f.) Mild        g.) Caramel 
Robert     a.) Strong b.) Medium   c.) Weak    d.) Flat        e.) Moderate f.) Medium  g.) Spice
Ronan     a.) Mild    b.) Light        c.) Mild      d.) Smooth e.) Strong      f.) Strong     g.) Chocolate
Zuzanna  a.) Mild    b.) Light        c.) Weak    d.) Smooth  e.) Strong      f.) Medium  g.) Chocolate



Section 2
Abigail    a.) Italian accent, friendly    b.) Italian imagery, cosy      c.) Yes       

Daniel     a.) Busy     b.) Looks like every caffe nero, not unique c.) No

Emily      a.) Friendly    b.) Cosy, inviting    c.) Yes        

Georgina a.) Italian accent    b.) Lots of Italian pictures on walls  c.) Yes  

Robert     a.) Busy, polite    b.) Loud, cosy    c.) No
                                               
Ronan     a.) Friendly     b.) Not very unique but still a nice atmosphere c.) Yes
    
Zuzanna  a.) Busy, Italian accent    b.) Plain, cosy c.) Yes   




Review of the experience
Section 3
Abigail    a.) Milan    b.) Authenticity     c.) No     d.) No, it isn't as cool as Starbucks or Independents

Daniel     a.) Milan    b.) Italian feel       c.) No     d.) No, I don't like coffee very much and appreciate atmosphere over coffee quality

Emily      a.) Caffe Nero  b.) True coffee        c.) Yes    d.) No, Starbuck's has more choice

Georgina a.) Milan          b.) Trustworthy       c.) No    d.) Yes, it's nicely decorated  

Robert     a.) Milan          b.) Authenticity       c.) No    d.) I don't like chain cafe's at all, too samey

Ronan     a.) Caffe Nero   b.) European feel   c.) Yes, the best as far as chain goes    d.) No, I like the atmosphere of Costa more

Zuzanna  a.) Milan           b.) Quality             c.) No    d.) No, I love Starbuck's and their seasonal drinks




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